Ik zit midden in de overgang. Het vraagt iets van me — overgave én ondersteuning. In deze reflectie schrijf ik over het spanningsveld dat ik bij mezelf merk, en wat onderzoek zegt over vasten voor vrouwen in deze levensfase.
In deze persoonlijke reflectie schrijf ik over mijn eigen overgang en wat deze levensfase werkelijk vraagt. Over menopauze als herijking, het Japanse begrip kōnenki – vernieuwde jaren – en over vasten als zachte vorm van afstemming. Niet als verlies, maar als evolutie.