Heerlijk toch, die verwarmende lentezon en het fluiten van de vogels in de ochtend. Stop je winterjas maar weer in de kast. Toch kun je in het voorjaar zomaar last krijgen van een dip. Lentemoeheid! Met deze tips ben je daar zo weer bovenop!

Wat is lentemoeheid?

De winter is een periode van verstilling. Zowel in de natuur als in je zelf. Je bent relatief weinig buiten en als je al eens buiten komt is de kans groot dat de zon niet schijnt of donker is. Aan het eind van de winter ben je er gewoonweg toe aan meer zonlicht. Gebrek aan zonlicht en dus vitamine D en vermindering van lichaamsbeweging in de buitenlucht kan er voor zorgen dat je in de winter al voelt aankomen dat je toe bent aan buitenlucht. Je ziet er naar uit. Lentemoeheid is eigenlijk een symptoom van de voorbije winter welke invloed heeft op je lichamelijke en geestelijke gesteldheid.

Vermoeidheid, prikkelbaarheid, lusteloosheid en stemmingswisselingen zijn enkele klachten die bij dit verschijnsel horen. Eigenlijk is het meer de voorbije winter dan de aankomende lente die ons parten speelt.

Minder behoefte aan sociale contacten, passiviteit, lusteloosheid, prikkelbaarheid en onvrede over je Wat kun je doen als je in het voorjaar vermoeid bent, prikkelbaar of lusteloos? Wat als je het idee hebt dat iedereen om je heen juist zin heeft om er op uit te gaan en jij alleen maar passief op de bank blijft hangen?

  1. Ga naar buiten. Ook al nog koud, beweeg juist in de buitenlucht.  Maak een flinke boswandeling of fietstocht of ga lekker uitwaaien op het strand.
  2. Een nieuw seizoen is een schone lei. Schrijf eens op waar je echt blij van voor. Wat wil je nu echt. Misschien ben je ontevreden over je relatie, je baan of zijn er nog onuitgesproken ruzies met dierbaren. Bedenk wat je kunt doen om een frisse start te maken.
  3.  Ruim je huis op. Je huis opruimen kan zeer effectief zijn om je zorgen te vergeten. Je handen uit de mouwen en doen! Uit het huis is uit het hoofd. Dus hoe minder in je huis, hoe minder in je hoofd.
  4. Eet met mate. Je merkt vast ook wel dat je eigenlijk meer eet dan nodig is. Door alleen al iets minder te eten, kun je je al een stuk vitaler voelen. Tel geen calorieën, daar wordt je echt niet gelukkig van! Gewoon minder.
  5. Drink water.  We bestaan uit ruim 70% uit water! Juist in het voorjaar kunnen je nieren wel wat extra water gebruiken om afvalstoffen te verwijderen. Eigenlijk maakt dat wijntje op het terras  je juist loom. Misschien eens een maand lang je wijntje laten staan? Je zult versteld staan welk effect dit heeft.
  6. Slaap voldoende. Als je in de wintertijd niet echt tot rust bent gekomen door allerlei sociale verplichtingen of simpelweg steeds te laat naar bed bent gegaan? Dan kun is een chronische slaap tekort zo opgebouwd. Zorg er voor dat je ‘klaar’ bent met de dag rond 21:00 uur en tussen 22:00 en 23:00 gaat slapen. Eet niet meer na 20:00 uur, zo heeft je lichaam de tijd om in alle rust de spijs te verteren.
  7.  Reinig je lichaam. Het belang van lichaamsreiniging wordt steeds meer erkend. Hoe schoner je lijf, hoe minder je het belast, hoe vitaler je je voelt. Geen tijd of geld voor een compleet verzorgde kuurweek? Volg dan de verkorte sapkuur. Deze kuur duurt 13 dagen. Naast een uitgebreide intake ontvang je persoonlijke begeleiding. Bijkomend voordeel: vergoeding mogelijk door aanvullende zorgverzekering)

Meer weten? Download gratis het e-book SCHOON! https://www.hettykerssies.nl/gratis/